Karburátor diagnosztika és beállítás

SZINKRONCSAVARKarburátoros motor esetében nem szerencsés azt a kifejezést használni, hogy szinkronizáltatom a motort, mert az a munkafolyamat, amit el kell végezni, sokkal, de sokkal több, mint tekergetni egy kicsit a szinkron-, és pilotcsavaron.  Ez esetben szinkron egy összetett diagnosztikai eljárás, az alapvető, és meghatározott ellenőrzésektől, a tisztításon át a terheléses ellenőrzésig. A végeredmény függ a motor használtsági fokától, és természetesen bizonyos határok között a tulaj igényeitől. Mindebből látható, hogy ez nem a “házi garázs berhelés” kategóriájába tatozó dolog, speciális műszerek és ismeretek kellenek a munka elvégzéséhez.

Tudjuk jól, az ügyes kezű hobbiszerelő mindent kitalál, otthon benzincsőből barkácsol “szinkrontesztert”, fülre tuningol …. Igen, ezt is lehet, de a végeredményen nem igazán kell csodálkozni.

Bárki joggal kérdezheti, ha a szerelő nem megkerülhető, akkor miért foglalkozunk itt vele? Mert azt gondolom, ha valaki az alapjait ismeri mindennek, beláthatja, nem érdemes “ócsóér a kóklerekhő” vinni a gépét (sajnos saját tapasztalat).

Nézzük mik azok a lépések, melyeket meg kell tenni akkor, ha valaki “először” látja az adott motort:

  • ellenőrizni kell a karburátor típusát – számos esetben egy adott típusú motorkerékpárt többféle karburátorral is szereltek, így a pontos beállítás alapfeltétele ennek ismerete,
  • a karburátort valamennyi külső/belső alkatrészével együtt meg kell tisztítani,
  • ellenőrizni kell a beszerelt fúvókák méretét és mérethelyességét, az esetleges “átfuvókázást”, a tolattyúk kopásait, és nem utolsó sorban a pillangószelep állapotát, tengelyének és perselyének kopásait,
  • előírásnak megfelelő szintre kell állítani a tüzelőanyag szintet – sajnos sokan nem tudják, hogy ez a megfelelő üzemelés alapfeltétele, hiszen ez is közvetlenül beleszól a benzin-levegő arányának helyes kialakításába,
  • ellenőrizni kell a gyújtásrendszert, melynél illik megnézni a gyújtógyertyák állapotát.
  • nem árt henger végnyomást, az előírttól lényeges eltérés esetén nyomásveszteséget mérni,
  • be kell állítani és többhengeres motornál összehangolni a szívócsővek vákuum értékekeit, illetve az alapjárati rendszert – ténylegesen ezt hívják szinkronizálásnak -,
  • illik elvégezni a teljes terhelés futáspróbát – ezt profi módon fékpadon lehet, de a menetpróba is adhat bizonyos tájékoztatást a beállításokról.

A fenti lépések közül logikusan pár kihagyható, ha már a szerelő ismeri a gépet, de ha nem akkor valamennyin végig kell menni. Személyes megjegyzésünk: Még az elején érdemes tisztázni, ismeri-e a diagnosztikát/beállításokat végző ezeket a munkafolyamatokat, mert ha nem, vagy nem látja értelmét, nem tartja szükségesnek, jobb ha ki is fordulunk a műhelyéből.

De miért van minderre szükség?

A motor optimális működéséhez a tüzelőanyagot a lehető legtökéletesebben kell tudnunk elégetni. Miután zárt térben kell ennek megtörténnie, külsőleg kell gondoskodni arról, hogy

  1. az optimális égéshez megfelelő mennyiségű levegő álljon rendelkezésre,
  2. a tüzelőanyag keverék megfelelő mennyiségben jusson az égéstérbe,
  3. és nem utolsó sorban a megfelelő időben történjen a történjen a benzin-levegő keverék begyújtása.

A gyújtás:

Most itt nem akarunk ennek részleteibe belebonyolódni, de logikus, ha ezzel bármiféle gond van, akkor vagy totál üzemképtelen a motor vagy egyszerűen beállíthatatlanná válik. Ezért fontos ennek az ellenőrzése, és felmerülő hiba esetén – pl.: nem megfelelő hőértékű gyertya alkalmazása, nem kellő mértékű gyújtófeszültség …. – annak elhárítása, kijavítása.

Munkavégzés:

Mint már említésre került, megfelelő teljesítmény csak optimális égés esetén várható. A benzin zárt térben való égéséhez szükséges levegő (a benne lévő oxigén tartalmat figyelembe véve) ráadásul nem is akármilyen arányban kell hogy rendelkezésre álljon, hanem meghatározott térfogatarányban.

kerverék arány diagramAz ábrán a fajlagos fogyasztás/teljesítmény alakulása van feltüntetve a benzin-levegő keverék változásának tükrében. Egy adott állandó fordulatszám mellett, az egységnyi benzinhez jutó levegő változtatásával merjük a fogyasztási és teljesítmény értékeket. Jól látható, hogy az a./ pontból indulva (szegény keverék -> 1kg benzinhez 17kg levegő) dúsítva a tüzelőanyagot elérünk egy olyan pontba, ahol a fogyasztás minimális, de még a teljesítmény növelhető. Tovább csökkentve a levegő arányán elérjük az elméleti levegőarányt , amire azt mondjuk, hogy optimális a fogyasztás és a teljesítmény is. Ettől a b./ pontig haladva elérjük a maximális teljesítményt, melynek ára a magas fogyasztás, innen további dúsítva a keveréket a teljesítmény csökkenni fog, a fogyasztás drasztikus megemelkedése mellett. Érdemes megemlíteni hogy az 1/19 keverési arány felett, és az 1/8 keverési arány alatt a tüzelőanyag keverék nem gyújtható be, így a motor üzemképtelen.

Mit jelent ez számunkra? Egyfelől azt, hogy a motor csak optimális levegő-benzin keverék mellett tud hatékonyan üzemelni, viszont az is látható, hogy van egy intervallum, melyben a motor tulajdonosa eldöntheti, gyengébb, de takarékos vagy erősebb, de magasabb fogyasztású motort szeretne használni (nem tuningolásról van szó, hanem beállításról!). Mi a magunk részéről a 14,5 arányú keverék beállítást tartjuk optimálisnak, hiszen a környezet terhelése itt a legkisebb, a teljesítmény jelentősen innen nem növelhető, de a minimum fogyasztáshoz képest a többlet tüzelőanyag mennyisége sem eget rengető.

Szinkronizálás:

A tulajdonképpeni szinkronizálás nem más, mint több henger összehangolása a valós működési viszonyok figyelembe vételével. De mit is jelent ez? A többhengeres motoroknál gyakran előfordul, hogy az üzemeltetés során a hengerek töltésében eltérések alakulnak ki. Ez egyenetlen, rázkódó alapjáratot, ezáltal a szerkezeti egységekben jelentősebb igénybevételt jelent, és természetesen nagyobb fajlagos fogyasztás mellett gyengébb teljesítményt eredményez. Ezt kell rendszeresen ellenőrizni, szükség esetén beállítani.

SZINKRONKÉP MINTAMaga az állítás a szívócsőben kialakult, a környezet nyomásához képest negatív nyomás (vákuum) mérésén alapul. Amikor a hengerekben egyforma a “szívóerő”, akkor elmondhatjuk, hogy a hengerek szinkronizálva vannak. Fontos megjegyezni, hogy ez két, nagyon fontos tüzelőanyag/levegő mennyiséget és minőséget meghatározó rendszer beállítását jelenti. Nevezetesen az alapjáratét, és a pillangószelepét. A cél, hogy az alapjárati rendszer “vigye” a motort, és ne a kitámasztott pillangószelep. Mindehhez speciális műszerek kellenek, amit otthoni barkácsolásra már csak az áruk miatt sem érdemes beszerezni.

Belátható, hogy ez a szerelés nem a házi mókolás körébe tartozik. Sajnos sokan szerelők sem tudják helyesen a beállítás mentét, így gyakorta elmarad az alapjárat helyes beállítása. Tévhit, hogy az alapjárati csavar állítása után nem kell újra belőni a pillangó szelepeket. Minden változtatás az alapjárati rendszeren “eltolja” a hengerek optimális “együtt futását”, és ezt folyamatosan korrigálni kell.

Összegzés:

Mire is jó ez a cikkecske? Arra, hogy a hozzá nem értők lássák, nem kis falat a helyes karburátor diagnosztika, és beállítás, amit ráadásul évente szükséges elvégeztetni.

Megjegyzés: Sokan azt gondolják, a tüzelőanyag befecskendezővel ellátott többhengeres motorok esetében nem kell szinkronizálni. Nekik az a szomorú hírünk, hogy a befecskendezős motoroknál is szükséges az “együttfutás” beállítására!